Šiandien, 2016 m. lapkričio
7 d., sueina lygiai 99 metai nuo tada, kai laimėjo Didžioji Spalio
socialistinė revoliucija. Šis pasaulinės reikšmės istorinis lūžis – milžiniška
tema, kurios giliai nesuvokus neįmanoma nei suprasti, nei teisingai įvertinti
audringosios XX a. istorijos. Ji verta ištisų straipsnių, monografijų ir
istorijos tomų; apsakymų, poemų ir romanų; giesmių, simfonijų ir operų. Tad
apie ją parašyti palyginus neilgą straipsnį – ne iš lengviausiųjų uždavinių.
Ir vis dėlto rašyti būtina,
nes Spalio revoliucija – epochinės reikšmės įvykis, pradėjęs pirmąją
socialistinių revoliucijų bangą, nuvertęs ligi tol viešpatavusias išnaudotojų
klases ir sukūręs naujo tipo valstybę, paremtą visuomenine gamybos priemonių
nuosavybe ir darbo žmonių Tarybų valdžia.
NAUJA VISUOMENĖ
Kad V. Lenino bolševikų
kelti tikslai ir idėjos buvo daugiau, nei skambūs žodžiai, o gyva tiesa, parodė
praktika: naujoji darbo žmonių valstybė – Tarybų Sąjunga – pakilusi iš
pilietinio karo pelenų, sukūrė beprecedentį ekonominį stebuklą, atsilikusią
išbadėjusių beraščių valstiečių šalį per mažiau kaip 20 metų laikotarpį paversdama
galinga pramonine ir karine jėga.
Priešingai aršių ir ciniškų
antikomunistų teigimams, visuomeninė gamybos priemonių nuosavybė ir planinė
ekonomika parodė galinti ne tik likviduoti žmogaus išnaudojimą kito žmogaus, o
ir garantuoti realią liaudies materialinę gerovę: nemokamas kokybiškas
švietimas, sveikatos apsauga bei komunalinės paslaugos, butai ir namai, poilsis
ir kultūra paprastiems darbo žmonėms – tai iš teorijos virto praktine tikrove.
Visa tai – ir daugiau –
Tarybų valstybė, kaip tiesioginis Spalio revoliucijos ir ją sekusios pergalės
pilietiniame kare, rezultatas, pasiekė kone pastovios apsiausties sąlygomis ir
išlaikė beveik iki XX a. pabaigos, kuomet išsigimusi ir nuo marksizmo-leninizmo
mokymo atsimetusi partinė nomenklatūra, siekdama kuo didesnių turtų ir
privilegijų, parsidavė JAV imperialistams ir, vykdydama jų valią, įvykdė
kontrrevoliuciją, šiandien puošiamą naiviais „demokratiniais“ lozungais.
SPALIO IDEALAI
Šimtus ir tūkstančius metų
žmonės, pajungti išnaudotojų valiai ir pelnui, susvetimėję, visgi svajojo apie
tikrai žmogišką, Žmogaus vardo vertą gyvenimą – šioje paprastoje mintyje
sukoncentruoti kilniausieji žmonijos idealai. Didžiojo Spalio tikslas – nuo ekonominio
išnaudojimo ir pavergimo išvaduotų lygių ir laisvų žmonių visuomenė – buvo
nuosekli, istorinį konkretumą įgavusi šių ilgaamžių humanistinių troškimų
išraiška.
Viešpataujančioms klasėms iš
tiesų ėmus drebėti prieš Komunistinę revoliuciją – kurią dar Kompartijos
manifeste numatė K. Marksas su F. Engelsu – darbo žmonės visame pasaulyje ėmė
justi savo, kaip tikrųjų gyvenimo kūrėjų, tad ir teisėtųjų jo šeimininkų, jėgą
ir stojo į kovą prieš pavergėjus ir išnaudotojus nuo Vokietijos ir Prancūzijos,
iki Kinijos ir Indijos.
Žmogus žmogui – draugas, bičiulis ir brolis – toks Didžiojo Spalio moralinis devizas. Tad ne atsitiktinumas, kad visas tarybinių laikų kultūrinis palikimas, priešingai dabar vyraujančiam vartotojiškam kičui ir mizantropiškam cinizmui, tiesiog pulsuoja meilės žmogui, tikėjimo žmogaus ateitimi, jo kūrybinėmis galiomis dvasia. Tai – nuosekli socialistinės revoliucijos dvasinė, kultūrinė išdava.
PRIEŽASTYS
Kodėl įvyko Spalio
revoliucija? Kodėl apskritai vyksta revoliucijos? Žinoma, egzistuoja konkrečios
vietos ir laiko detalės, kurių aptarimas reikalautų atskiro veikalo. Bet
pagrindinės gelminės priežastys, būtent prie revoliucijų vedantys istoriniai
dėsningumai, yra neatskiriami nuo bet kurios socialinės santvarkos, paremtos
ekonominių išnaudojimu: nesvarbu, kurios formos – vergovės, feodalizmo, ar
kapitalizmo. Išnaudotojų klasės valdoma visuomenė iš savo gelmių pagimdo sau
duobkasius – naują, revoliucinę klasę, kurios gyvybiniai interesai reikalauja
radikalių permainų.
Socialistinės revoliucijos,
kaip „ekspropriatorių ekspropriavimas“ (K. Marksas. Kapitalas. V., 1957. T. 1,
p. 681), yra vienintelis tikras, istoriškai būtinas* pamatinio buržuazinių
visuomenių prieštaravimo – prieštaravimo tarp darbo ir kapitalo, kurį dar XIX
a. viduryje moksliškai įrodė K. Marksas, sprendimas. Kol egzistuos klasinės
visuomenės, tol bręs ir, anksčiau ar vėliau, vyks revoliucijos.
PARTIJA – REVOLIUCIJOS AVANGARDAS
Spalio revoliucija įvyko ir
nugalėjo ne gaivališkai, ne įvykus neplanuotam maištui, o planingai, su
griežtai organizuota ir disciplinuota marksistine darbininkų partija
priešakyje. Istorija iki tol parodė, kad gražiuoju valdančiosios klasės niekada
nieko nedavė – ir neduos. Todėl reformistų kalbos apie abstrakčiai „demokratinį“
socializmą buvo ir liko jei ne bjauria apgaule, tai apgailėtinu nesusipratimu.
O XX a. revoliucijų
praktika, pradedant Didžiuoju Spaliu, pademonstravo visišką anarchistų, autonomistų
ir kitų smulkiaburžuazinių „revoliucionierių“ teorijų, neigiančių partijos,
kaip disciplinuotos, vadovaujančios revoliucijos jėgos ir smegenų, vaidmenį,
paklydimą. „Priešakinio kovotojo vaidmenį gali atlikti tik partija, kuri
vadovaujasi pažangia teorija“ (V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1978. T.
6, p. 25) – knygoje „Ką daryti?“ rašė V. Leninas.
IMPERIALIZMAS – AUKŠČIAUSIOJI KAPITALIZMO STADIJA
Vadinamieji „ortodoksiniai“
marksistai su G. Plechanovu priešakyje, marksizmą iš mokslo ėmusių versti kvazireligine
dogma, neigė socialistinės revoliucijos galimumą Rusijoje, kaip atsilikusioje
šalyje, remdamiesi ikimonopolistinio kapitalizmo realijas atspindėjusiu
marksizmo kūrėjų teigimu, esą socialistinė revoliucija būsianti „kartu visose
civilizuotose šalyse, t. y. bent Anglijoje, Amerikoje, Prancūzijoje ir
Vokietijoje“ (F. Engelsas. Komunizmo principai. V.,1969, p. 23).
Tuo tarpu V. Leninas suprato, kad pasaulis per laiką nuo K. Markso ir F. Engelso gyvenimo gerokai pasikeitė: prasidėjo gamybinio kapitalo išvežimas į kolonijinius ir pusiau kolonijinius kraštus, padėjęs labiausiai išsivysčiusiose kapitalizmo šalyse išaugti ne revoliucingam proletariatui, o pavergtųjų šalių apiplėšimo sąskaita „visiškai miesčioniškam savo gyvenimo būdu, uždarbių dydžiu, visa savo pasaulėžiūra“ suburžuazėjusių darbininkų arba „darbininkų aristokratijos“ sluoksniui (V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1983. T. 27, p. 294).
Tuo tarpu V. Leninas suprato, kad pasaulis per laiką nuo K. Markso ir F. Engelso gyvenimo gerokai pasikeitė: prasidėjo gamybinio kapitalo išvežimas į kolonijinius ir pusiau kolonijinius kraštus, padėjęs labiausiai išsivysčiusiose kapitalizmo šalyse išaugti ne revoliucingam proletariatui, o pavergtųjų šalių apiplėšimo sąskaita „visiškai miesčioniškam savo gyvenimo būdu, uždarbių dydžiu, visa savo pasaulėžiūra“ suburžuazėjusių darbininkų arba „darbininkų aristokratijos“ sluoksniui (V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1983. T. 27, p. 294).
Todėl revoliucija labiausiai
tikėtina „kur imperializmo grandinė silpnesnė“ (J. Stalinas. Raštai. V., 1950.
T. 6, p. 90). 1915 m. V. Leninas iškėlė tezę, kad „socializmas iš pradžių gali
laimėti nedaugelyje arba net vienoje kurioje nors kapitalistinėje šalyje“ (V.
Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1983. T. 26, p. 332). Šias idėjas moksliškai
pagrindė veikale „Imperializmas – aukščiausioji kapitalizmo stadija“.
KŪRYBINIS MARKSIZMAS
K. Marksas su F. Engelsu
buvo neabejotinai teisūs dėl bendros kapitalizmo vystymosi tendencijos – bendros
prarajos tarp darbo ir kapitalo augimo ir aštrėjimo, bet tuo pačiu V. Leninas pripažino ir
tai, kad jie nenumatė ir negalėjo tiksliai numatyti, kaip šis prieštaravimas vystysis pasauliniu mastu. V. Leninas tai
galėjo suprasti ir suprato todėl, kad buvo tikras marksistas, o ne aklas
dogmatikas: „Marksizmas nėra negyva dogma, nėra kažkoks užbaigtas, galutinis,
nekintantis mokslas, bet gyvas veikimo vadovas, kaip tik dėl to jis negalėjo
neatspindėti nepaprastai smarkaus visuomenės gyvenimo sąlygų pasikeitimo“, -
rašė jis (V. Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1982. T. 20, p. 80). Tik toks
požiūris į teoriją, į marksizmo mokslą, ne kaip į dogmą, o besitęsiantį kūrybinį
procesą, leido jam suvokti savo meto realijas.
DIDYSIS SPALIS IR LIETUVA
Buržuazinėje
istoriografijoje sukurptas mitas, esą Lietuvai socializmas ir komunizmas, Spalio
revoliucijos idėjos – svetimas, ant rusiškų durtuvų atneštas dalykas. Bet tai ir
yra ne daugiau, kaip mitas: tūkstančiai lietuvių patys dalyvavo Didžiojo Spalio
įvykiuose, o po to, su V. Kapsuku, Z. Angariečiu ir P. Eidukevičiumi priešakyje,
stojo į kovą už Tarybų valdžią Lietuvoje.
Vincas Mickevičius-Kapsukas 1918 m. gruodžio 16 d. skelbia manifestą apie Lietuvos Tarybų Socialistinės Respublikos sukūrimą (Č. Znamierovskio paveikslas) |
1918 m. gruodžio 16 d.
Vilniuje, atviroje kovoje prieš vokiškuosius okupantus ir Antantės
imperialistus bei vietinius jų kolaborantus, buvo paskelbta Tarybų Lietuva, į
savo rankas paėmusi didžiąją dalį mūsų šalies teritorijos. Tačiau „socialistinė
revoliucija Lietuvoje beveik iš pat pradžių susidūrė su ginkluota užsienio
imperialistinių valstybių intervencija“ (B. Vaitkevičius. Socialistinė
revoliucija Lietuvoje 1918-1919 metais. V., 1967, p. 367). Iš tiesų vasario
16-osios buržuazinė Lietuvos respublika iškilo ne kam kitam, kaip užsienio
interventams – vokiečių, lenkų ir anglosaksų imperialistams – su vietinės
buržuazijos ir jos burtos kariuomenės pagalba – nuslopinus ir kraujuose
paskandinus platų darbo liaudies sukilimą.
Aišku, buvo padaryta ir
žymių klaidų, kurias vėliau kritiškai permąstė patys Lietuvos revoliucijos
lyderiai – V. Kapsukas ir Z. Angarietis – bet lieka nepaneigiamas faktas, kad
ir lietuvių liaudis neliko Didžiojo Spalio nuošalėje, stodama į kovą tiek prieš
užsienio okupantus, tiek prieš vietinius išnaudotojus.
KARO UGNYSE
Naujosios socialistinės
visuomenės Tarybų Sąjungoje tvirtumą, jos politinę ir karinę jėgą viso pasaulio
akivaizdoje patvirtino 1941-1945 m. Didysis Tėvynės Karas, suvienijęs daugybės
šalių patriotines, antifašistines ir komunistines jėgas į bendrą nacionalinio
išsivadavimo frontą ir pasibaigęs visišku vokiškojo fašizmo pralaimėjimu.
Ekonominis pagrindas, leidęs
Tarybų Sąjungai vienintelei visoje Europoje sustabdyti hitlerinio „žaibo karo“
mašiną, buvo tiesioginis J. Stalino komandos vadovauto socialistinio šalies industrializavimo
rezultatas: Pirmojo pasaulinio karo nuniokota atsilikusi šalis, per mažiau kaip
20 metų tapusi pasaulinės reikšmės galybe, sugebėjo atremti jėgą, prieš kurią
suklupo „civilizuotosios“ Vakarų buržuazinės demokratijos.
Tad ir didžioji žmonijos
pergalę prieš vokiškąjį fašizmą – agresyviausios formos to meto imperialistinį
kapitalizmą – nuo kurios priklausė ir mūsų, lietuvių tautos, išlikimas, buvo ir
iki šiandienos išlieka didžiu Tarybų Sąjungos, socialistinės santvarkos ir
Spalio idealų įkvėpto tarptautinio komunistinio ir darbo žmonių judėjimo
nuopelnu.
NAUJOS PERGALĖS
Tarybų Sąjungos pergalę
Didžiajame Tėvynės Kare sekė pasaulinės socialistinės sistemos susikūrimas –
liaudies demokratijų iškilimas vidurio ir rytų Europos šalyse ir Kinijos
Liaudies Respublikos įkūrimas 1949 m. Socializmas greta kapitalizmo iškilo jau
nebe kaip izoliuotas vienos šalies „eksperimentas“, o kaip globalaus masto
alternatyva kapitalizmo keliamo skurdo, socialinės ir nacionalinės priespaudos
nualintiems žmonėms.
Kinijos, Korėjos, paskui –
Vietnamo, Kubos, Burkina Faso ir Angolos pavyzdžiai vėl ir vėl parodė Spalio
idėjų gyvybingumą. Tuo tarpu JAV sutriuškinimu 1975 m. pasibaigęs Vietnamo
karas parodė, kad vieninga liaudis gali ne tik pasipriešinti, bet ir
parklupdyti galingiausią iš visų pavergėjų – Amerikos imperializmą.
KONTRREVOLIUCIJA
Visi žinome, kad taip, kaip XX
a. pradžia regėjo Didžiojo Spalio spinduliais nušvitusią raudonąją aušrą, taip
XX a. pabaiga pamatė saulėlydį – Tarybų Sąjungos ir apie ją susitelkusios
pasaulinės socializmo sistemos žlugimą. Buržuazija su savo ideologais ir
propagandistais maksimaliai išnaudojo šį socializmo pralaimėjimą, siekdama
diskredituoti – ir, deja, gana sėkmingai – marksizmą ir komunizmą.
Tuo nėra ko stebėtis – bet iš
mūsų, kaip marksistų, pusės, būtų naivu ir paviršutiniška neigti, kad pačioje
Tarybų Sąjungoje egzistavo realios problemos, vienaip ar kitaip įgalinusios „Perestroika“
vadinamą 1985-1991 m. lūžį, buvusį ne kuo kitu, kaip pasauline kontrrevoliucija
– kapitalizmo restauracija.
Spalio revoliucijos ugnyje
gimusi, sunkiausius išmėginimus atlaikiusi ir „supervalstybės“ statusą įgijusi
Tarybų Sąjunga pasidavė be žymesnio pasipriešinimo, o patys tuometės
Kompartijos vadai „pakeitė kailį“, sudarydami naujos, pusiau mafijinės potarybinės
buržuazijos stuburą. Pasaulinė socializmo sistema griuvo, o kapitalizmo
apologetas F. Fukujama paskelbė daug naivuolių įtikinusią, nors tik tariamą, „istorijos
pabaigą“. Kaip tai paaiškinti?
PRIEŠTARAVIMAI ESANT SOCIALIZMUI
Dialektika – marksizmo-leninizmo
mokslo šerdis ir siela – mus moko, kad visur ir visada egzistuoja
prieštaravimai, kurie neatskiriami nuo materijos judėjimo ir sąveikos. Be
prieštaravimų nebūtų gyvenimo, nebūtų ir istorijos. Netgi išsprendus
prieštaravimą tarp darbo ir kapitalo, sukūrus socializmą, prieštaravimai, nors
ir kiti, lieka: prieštaravimas tarp miesto ir kaimo, tarp fizinio ir protinio
darbo ir t. t.
Tai suvokė dar F. Engelsas,
taip pat ir V. Leninas. Bet nei vienas iš jų, panašu, neskyrė daugiau dėmesio
klausimui dėl pavojų, galinčių iškilti proletariato diktatūrai pereinamuoju
laikotarpiu iš socializmo į komunizmą. Aišku, net pats V. Leninas nepamatė
vėlesnės Tarybų valstybės raidos – ką bekabėti apie K. Marksą ar F. Engelsą;
istorinis žmogaus ribotumas visada daro savo.
Apie vidinius, nors
nebūtinai antagonistinius, visuomenės prieštaravimus, esant socializmui,
pabrėždamas, kad klasių kova tęsiasi iki pat komunizmo, remdamasis V. Lenino ir
J. Stalino darbais, atvirai pradėjo kalbėti Mao Dzedunas, numatęs galimybę
pačios Kompartijos viduje iškilti kapitalizmo restauracija suinteresuotai „socialistinei
buržuazijai“.
Būtent šitokio biurokratinių
parazitų sluoksnio problema, kylanti iš partijos centrinio vaidmens valstybės
ir visuomenės valdyme ir šito pritraukiamų karjeristų, kartu su partinės
demokratijos nuosmukiu bei įsigalėjusiu revizionizmu ir oportunizmu teorijoje
ir ideologijoje, sudarė prielaidas kontrrevoliucijai įvykti ir socializmui
pralaimėti: vienaip Tarybų Sąjungoje, kitaip, Kinijoje.
OPORTUNIZMAS IR REVIZIONIZMAS
N. Chruščiovo vadovautas XX
Tarybų Sąjungos Komunistų Partijos (TSKP) suvažiavimas sudarė esminį momentą,
nuo kurio oportunizmas ir revizionizmas kuo toliau, tuo labiau ėmė įsigalėti
Tarybų Sąjungoje ir jos įtakoje buvusiame tarptautiniame komunistiniame
judėjime.
Prieš J. Stalino tikras bei
tariamas klaidas nukreipta kritika peraugo į vienašališką „stalinizmo“
pasmerkimą, kurį sekė giliai ydinga tariamo „taikaus sambūvio“ tarp
kapitalistinių imperialistų ir pasaulinės socializmo sistemos, teorijos
paskelbimas ir įtvirtinimas tarybinėje ideologijoje.
N. Chruščiovas ir J. Stalinas |
Tuo tarpu marksizmas, vietoje to, kad būtų buvęs toliau vystomas atsižvelgiant į vis kintančias pasaulio realijas, ėmė stagnuoti, pamažu tarybinėje praktikoje išsigimdamas iš tikrai galingu ginklu buvusio mokslo apie pasaulio ir visuomenės vystymąsi, į buką ir kalte iškalamą dogmą.
IŠ NOMENKLATŪROS Į NEOBURŽUAZIJĄ
Ne paslaptis, kad būtent
TSKP viršūnės – nuo M. Gorbačiovo iki vietinio masto menkystų, kokiais buvo A.
Brazauskas, J. Paleckis ir kt. – sudarė „pertvarkos“ bei abstrakčios „demokratijos“
lozungais užsimaskavusios kontrrevoliucijos smegenis.
Tada jau deformuoto socializmo
teiktomis privilegijomis, kad ir kokiomis kukliomis, besidžiaugę
nomenklatūrininkai, neturėję nieko bendro su marksizmu ar komunistinėmis
idėjomis, pavydėjo Vakarų buržuazijai jos turtų ir galybės, trokšdami ir sau
tokios pat „sėkmės“. Todėl jie ir negalėjo būti suinteresuoti socializme
buvusių prieštaravimų įveikimu.
Tarybų Lietuvos duobkasiai: V. Landsbergis ir A. Brazauskas |
Absoliuti dauguma šiuolaikinės buržuazijos buvusiose Tarybinėse respublikose yra sudaryta iš buvusių „raudonųjų“, kontrrevoliucijos chaose sugebėjusių į savo rankas perimti iki tol visaliaudiniais buvusius nuosavybės objektus. Iš partinių biurokratų nomenklatūros – į potarybinę „neoburžuaziją“ – toks buvo TSKP gretose stovėjusių ir Didžiojo Spalio idealus išdavusių karjeristų, oportunistų ir revizionistų kelias.
DABARTIS
Pasaulinę kontrrevoliuciją
sekė santykinė imperialistinio kapitalizmo sistemos stabilizacija: Tarybų
Sąjungos ir kitų socializmo valstybių** pasitraukimas iš istorijos scenos
įgalino JAV imperialistus ir jų europinius satrapus dar smarkiau, nei anksčiau,
vykdyti imperialistinį kolonijų – vadinamojo Trečiojo pasaulio šalių –
apiplėšinėjimą, tiek per gamybinio kapitalo išvežimą pajungiant sau pigią darbo
jėgą, tiek per finansinį kapitalą, tiek per paprasčiausią rezervinių valiutų su
JAV doleriu priešakyje emisijas.
Bet F. Fukujamos paskelbta „istorijos
pabaiga“ neįvyko, o imperialistų pamėgtajam „Amerikos amžiui“ pamažu artėja
galas: sparčiai kyla naujos kapitalistinės-imperialistinės jėgos: Rusija,
Brazilija, Kinija; aštrėja skirtingų monopolinio kapitalo galios centrų
tarpusavio konkurencija, leidžianti įžvelgti tam tikras paraleles su iki 1914
m. egzistavusia situacija.
PIRMASIS IR TREČIASIS PASAULIAI
Skurdas, išnaudojimas ir
neteisybė niekur nedingo nuo XIX-XX a. sankirtos, o tik dar labiau paaštrėjo:
1820 m., kapitalizmo jaunystės laiku, atotrūkis tarp skurdžiausiųjų ir
turtingiausiųjų pasaulio šalių buvo maždaug 3:1; tuo tarpu šiandien,
imperialistinio XXI a. kapitalizmo sąlygomis, atotrūkį rodo 74:1 santykis (1997
m. duomenys); 1% pasaulio gyventojų valdo didesnį turtą, nei 99% likusių žmonių
kartu sudėjus, o 62 asmenys oficialiai deklaruoja didesnį turtą, negu turi 50%
skurdžiausiųjų planetos gyventojų (Oxfam, 2015 m. duomenys).
Parodomasis vitrininis
kapitalizmas, į kurio „gerovę“ nurodo mums buržuaziniai apologetai, egzistuoja
tik dėka neekvivalentiniais mainais paremto ir karine jėga saugomo Trečiojo
pasaulio šalių apiplėšimo, kurį, kaip ir V. Lenino laikais, tik daug smarkiau
ir rafinuočiau, vykdo „saujelė didžiųjų valstybių“, dėka (V. Leninas. Pilnas
raštų rinkinys. V., 1983. T. 26, p. 331).
Tokie yra faktai, bylojantys
apie gilią prarają tarp Pirmojo ir Trečiojo pasaulio, kurios nesuvokę, kaip
šiuolaikinio imperialistinio kapitalizmo esmės, negalėsime daryti realių
strateginių išvadų apie XXI a. perspektyvas.
PRAEITIES KLAIDOS
Aišku, kad Tarybų Sąjungos
kūrėjai ir vadovai darė klaidų. Bet jie negalėjo jų nedaryti, nes klysti yra
žmogiška, o „kas nedirba, tas neklysta“. Gilioje krizėje esančiam ir aiškios,
praktiškai pasitvirtinančios strateginės orientacijos stokojančiam
tarptautiniam komunistiniam judėjimui absoliučiai būtinas Spalio
revoliucijos rezultato – Tarybų Sąjungos – patyrimo kritinis permąstymas. Tai neabejotina.
Tačiau taip pat neabejotina, kad šitokia kritika, kiek ji tikrai principinga ir
marksistinė, negali užgožti teigiamųjų laimėjimų, herojiško Tarybų valstybės ir
Spalio revoliucijos indėlio į žmonijos istoriją.
Kalbėdamas apie K. Markso ir
F. Engelso bei 1871 m. Paryžiaus komunarų klaidas, V. Leninas teigė: „Tokios
klaidos, kurias darė revoliucinės minties milžinai, kėlę ir iškėlę viso
pasaulio proletariatą virš menkų, kasdieniškų, smulkmeniškų uždavinių, - yra
tūkstantį kartų tauresnės, didingesnės ir istoriškai vertingesnės, teisingesnės
už vulgarią išmintį valdinio liberalizmo, dainuojančio, rėkiančio, šaukiančio
ir postringaujančio apie revoliucinių tuštybių tuštybę, apie revoliucinės kovos
beprasmiškumą, apie kontrrevoliucinių „konstitucinių“ kliedėjimų žavumą...“ (V.
Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1980. T. 15, p. 246).
MARKSIZMAS LIETUVOJE
Praėjus daugiau kaip
dvidešimčiai metų nuo kapitalizmo restauracijos mūsų šalyje, marksizmo, kaip
idėjinės srovės ir judėjimo, padėtis yra itin silpna: Didžiojo Spalio idealams
ir marksizmo-leninizmo mokslui ištikimi lietuviai – išsibarstę ir susiskaldę,
neturintys vienijančio organizacinio ar idėjinio centro.
Senoji idėjinių marksistų
gvardija su prof. M. Burokevičiumi priešakyje, savo laiku perėmusi šlovingą
Spalio idėjų estafetę, pamažu traukiasi iš gyvenimo. Jaunimas, tuo tarpu, dažniausiai
apie marksizmą ir socializmą nežino nieko, arba tik tą buržuazinį melą, kuris
grūste grūdamas dabartinėse švietimo įstaigose.
Objektyvių sąlygų, kurios
įgalintų masinės marksistinės partijos veikimą – gausaus proletariato, stipraus
profsąjunginio judėjimo – irgi trūksta; ir esamos ekonominės bei demografinės
tendencijos neduoda pagrindo tikėtis jo greito pagausėjimo. Tačiau veikti
reikia – dirbti, kovoti.
Dabar ir artimiausioje
ateityje tikslingiausioji tokios veiklos kryptis – aktyvi marksizmo-leninizmo
propaganda, kad ir negausių, bet idėjiškai pasikausčiusių marksistinių būrelių
kūrimas – pirmiausiai orientuota į tą Lietuvos jaunimo dalį, kurios dar nėra
visiškai pavergusi buržuazinė ideologija su savo vartotojiškos kultūros mašina.
Šia kryptimi ir dirbsime.
TREČIASIS PASAULIS – NAUJŲ KOVŲ ŽIDINYS
Aštrėjantys prieštaravimai
stumia Trečiojo pasaulio šalis į vis didesnį pasipriešinimą imperializmui, ką
rodo ne tik augantis nepasitenkinimas JAV imperializmu ir transnacionalinėmis
korporacijomis, bet ir stiprėjantis darbininkų judėjimas: šių metų rugsėjo 2 d. daugiau
kaip 180 mln. darbininkų į streiką išvedusios kovingos klasinės profsąjungos
pademonstravo Indijoje bręstančią revoliucinę proletariato jėgą.
Šių metų rugsėjo 2 d. Indijoje streikavo virš 180 mln. darbininkų |
Panašios tendencijos matosi
ir kitose Trečiojo pasaulio šalyse, kuriose XXI a. perkelta didžioji dalis
pasaulinei rinkai prekes teikiančio gamybinio kapitalo. Todėl, kaip 1917 m. „silpnąją
imperializmo grandį“ sudarė Rusija, labiausiai tikėtina, kad XXI a.
revoliucijos banga pakils būtent iš Trečiojo pasaulio šalių.
„AUKSINIS MILIJARDAS“ – PASAULINĖS REAKCIJOS REZERVAS
Tuo tarpu Europoje, kurioje
gyvena dalis kapitalistinio pasaulio „auksinio milijardo“, irgi bręsta
pokyčiai: braška kapitalistinė Europos Sąjunga, bet didelė dalis vakarų Europos
gyventojų vietoje to, kad atsisuktų nuo kapitalizmo į socializmą, verčiau puola
į „ultradešiniųjų“ demagogų, buržuazinių-nacionalistinių ir neofašistinių
judėjimų glėbį. Tai – dėsninga, turint omeny, kad šiose šalyse tikrąjį
proletariatą savo gausumu stipriai pranoksta ta pati „darbininkų aristokratija“,
apie kurią šnekėjo V. Leninas.
Ir tikrai būtų naivu
tikėtis, kad ši apatinė „auksinio milijardo“ dalis iš karto stotų už socializmą
– nes tai reikštų ne ką kitą, kaip jų turimų privilegijų globalaus imperialistinio
kapitalizmo kontekste, praradimą. Tikrai pamokantys V. Lenino žodžiai, ištarti
dar 1920 m. vykusiame Kominterno kongrese, apie tada dar palyginus menką vakarų
Europos „darbininkų aristokratiją“: „Bendra pasauline istorine prasme yra
teisinga, kad atsilikusiose šalyse koks nors kinų kulis negali įvykdyti
proletarinės revoliucijos, bet nedaugelyje turtingesnių šalių, kuriose dėl
imperialistinio plėšimo gyvenama geriau, sakyti darbininkams, kad jie turi
bijoti „per daug didelio“ nuskurdimo, bus kontrrevoliucinga. Reikia sakyti
atvirkščiai. Darbininkų aristokratija, bijanti aukų, būgštaujanti dėl „per daug
didelio“ nuskurdimo revoliucinės kovos metu, negali priklausyti partijai.“ (V.
Leninas. Pilnas raštų rinkinys. V., 1988. T. 41, p. 240).
Šią nemalonią, bet vis dėlto
nepaneigiamą tikrovę, dar labiau būdingą šiuolaikinėms Vakarų „vartotojų
visuomenėms“, nei ano meto vakarų Europai, yra gyvybiškai būtina įsisavinti
tarptautiniam komunistiniam judėjimui, ypatingai, jo ideologams ir strategams,
nes tik teisinga revoliucinė teorija gali laiduoti deramą praktinį veikimą.
REVOLIUCIJA BUVO IR BUS
Nepaisant visų XX a. negandų
ir pastaruosius dešimtmečius trūkusių pralaimėjimų – Didysis Spalis mums rodo,
kad revoliucija buvo. Didysis Spalis mums rodo, kad, skirtingai nei teigia
išnaudotojų klasių apologetai, liaudis yra pajėgi pakilti į kovą už savo
žmogiškąsias teises ir tapti savo likimo šeimininke. Tuo pačiu Didžiojo Spalio
išdavos – Tarybų Sąjungos ir tarptautinio komunistinio judėjimo raida XX a.
mums byloja ne tik apie mažas, bet ir dideles klaidas, kurios įgalino
gorbačiovinę „Perestroiką“ ir ją sekusią pasaulinę antikomunistinę
kontrrevoliuciją.
Visa tai reikalauja rimtų,
kritiškų apmąstymų, gilios marksistinės šiuolaikinio pasaulio analizės,
pradedant nuo jo faktinės bazės – egzistuojančių gamybinių jėgų ir santykių
raidos bei sąveikos – iki jos ideologinio, kultūrinio ir politinio antstato. Bet
vien to – maža. Juk dar 1845 m. K. Marksas rašė, kad „Filosofai tik įvairiai aiškino pasaulį, bet dalykas yra tas kad
jį reikia pakeisti.“ (K. Marksas. F.
Engelsas. Rinktiniai raštai. V., 1950. T. 2, p. 364).
Juozas Kuolelis teisme |
Taip – revoliucija ne tik
buvo – ji dar ir bus!
Bet tam, kad pakeistume pasaulį,
turime veikti: K. Lybknechto žodžiais tariant – studijuoti, propaguoti ir
organizuoti. O, kad galėtume veikti, turime ne tik protu suvokti
marksizmo-leninizmo mokslo tiesą, o ir širdimis pajusti visą Didžiojo Spalio
idealų kilnumą ir didingumą, jų išganingą reikšmę visai dirbančiajai žmonijai.
Didžioji Spalio socialistinė
revoliucija paskelbė pradžią naujo pasaulio, naujo gyvenimo, naujo žmogaus su
šūkiu: Žmogus žmogui – bičiulis, draugas ir brolis! – „Žmogus – brolis. Tai idealas, dėl kurio verta aukoti
savo gyvenimą“, - tokį credo išreiškė E. Mieželaitis, kuris, kaip ir J.
Kuolelis, liko ištikimas Spalio idealams kontrrevoliucinės isterijos
akivaizdoje (E. Mieželaitis. Raštai. V., 1983. T. 3, p. 250). Šių
poeto-komunisto žodžių dvasia mes ir prisimename Didžiojo Spalio metines, kviesdami
prie šio idealo visus kilnius, sveiko proto ir geros širdies nepraradusius mūsų
jaunuolius.
Regiu aš
dieną naujų sukilimų.
Vėl
pakils
darbininkų klasė.
Ne gynimasis,
o puolimas
turi tapti
lozungu masių!
(V. Majakovskis)
Parašė: Stasys Gervė
* „Būtinumą“ šia prasme
daugelis antikomunistų mėgsta iškraipyti: esą marksizmas moko, kad socializmo
ir komunizmo pergalė neišvengiama, todėl ir neverta būti komunistu – juk ką
bedarysi, komunizmas vis tiek laimėsiąs. Bet tai – arba gili klaida, arba dar
gilesnis melas: istorinis būtinumas reiškia ne ką kitą, kaip tai, link ko veda
visuomenės vystymosi dėsningumai; revoliucija šia prasme yra būtina sąlyga
tolimesniam visuomenės gyvenimui ir pažangai. Tačiau revoliucija – ne vienintelis
galimas klasių kovos rezultatas: K. Marksas su F. Engelsu dar „Komunistų
partijos manifeste“ rašė, kad klasių kova „visada baigdavosi revoliuciniu viso
visuomeninio pastato pertvarkymu arba bendru kovojančių klasių žlugimu“ (K.
Marksas. F. Engelsas. Rinktiniai raštai. V., 1949. T. 1, p. 9). Red.
** Socializmas faktiškai liko
Kuboje ir Korėjos Liaudies Demokratinėje Respublikoje, šalyse, kurios,
nepaisant imperialistų spaudimo ir „tarptautinės bendruomenės“ smerkimo,
atsilaikė, ir šiandien sudarydamos nedideles, bet simboliškai svarbias
socializmo salas kapitalistiniame XXI a. pradžios pasaulio okeane. Red.
Very good article indeed. I wish you describe more about Lithuanian socialist movement at the moment.
AtsakytiPanaikinti